Tuesday, June 29, 2010

Poligami??

Menarik tak tajuk kite hari ini?
ermmmm most of the day saya banyak berdiskusi ngan opismate saya pasal mende nih...bagi sy ini adalah isu yang agak sensitif utk certain ppl, tapi nak buat camne, ini adalah sesuatu yang di haruskan dalam agama islam...mesti ramai yang suke especially guys apabile dgr "di haruskan" dlm agama tapi most of them tak pernah memikirkan atau memanjangkan pemikiran mereka ttg ape yang bakal mereka tempuhi once mereka berpoligami nih...mungkin ade sesetgh drpd golongan ini berpoligami hanye untuk kepuasan nafsu semata2 tapi ade kah mereka aware bahawa berpoligami ini sesuatu yang sangat susah kerana hak2 yang perlu di berikan ke atas semua isteri2 nye mestilah sama rata dan tidak boleh berat sebelah...isk kalu seseorg itu memikirkan perkataan "ADIL" tu dgn betul2 mesti tak ramai org skrg yang sanggup melakukan poligami nih...kadang2 sy rase nak berlaku adil kepada seorg isteri pun susah ini kan pule kene berlaku adil kepada "isteri2" ....

"Maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak dapat berlaku adil, maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (kahwinilah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat supaya kamu tidak melakukan kezaliman." (Al-Quran, surah an-Nisa': Ayat 3)

"Barangsiapa yang tidak yakin dirinya dapat menunaikan hak-hak itu, haramlah baginya berkahwin lebih dari seorang isteri," katanya.

Even di dalam Al-Quran sendiri ade menyatakan bahawa seseorg itu perlu ADIL apebile berpoligami tapi ramai kaum Adam yang mengambil perkara ini dengan mudah sahaja. Saya pun agak konpius dgn perangai2 org yang mahu berpoligami ini sebab kadang2 tuh mereka hendak berpoligami tanpa any reason yang kukuh or tau akan responsibility yang bakal mereka pikul nnt..If the 1st wife tak izinkan dia kahwin satu lagik, mula la ajak kahwin lari atau sebagainye huhuhu...tapi ini la yang berlaku skrg nih...sy bukan nak menyalahkan mane2 pihak tapi before any of u guys ade keinginan untuk berpoligami, fikir2 kan la...."adakah anda mampu berlaku adil ke atas ke semua isteri2 kamu itu??" Jangan hanye manis di mulut sahaja tapi at the end mesti ade salah seorg dr mereka yang akan merana...

Sesape yang membaca entry nih, do leave ur comment...really want to know ur guys punye opinion on this issue :) Anyway, to all the suami2 yang mangamalkan poligami nih, please la berlaku ADIL to ur wife...InsyaAllah, if u guys berlaku ADIL, mesti all ur wife will be happy and konpem takde2 istilah gaduh2 nih :)

**Semoga sy akan menjadi the ONLY wife for my dearie hubby :) Amin....TillDeathDoUsApart**



1 comment:

  1. hehehe..sama-samalah kita memanaskan topik untuk hari ini..
    ermm..
    memang isu sensitif kerana tiada wanita yang nak bermadu..
    melainkan yang menjadi isteri no.2, 3 atau 4..
    mereka yang menjadi no 2, 3 dan 4 itu jarang memeikirkan apa yang bakal mereka tempuh setelah perkahwinan berlaku..
    asalkan dpt kahwin, menjadi satu kepuasan dan kemudian cuba mengharapkan perhatian lebih dari suami yang ternyata masih mempunyai isteri lain untuk ditunaikan haknya..
    bagi yang dah ter'jerumus'..
    pandai2lah bawa diri..
    sebagai suami - harus tahu tanggungjawab..
    sebagai isteri - jgnlah berebut suami tu ngan isteri2 yang lain.. cubalah sedaya mungkin menjadi isteri yang sentiasa mengingatkan suami anda menjadi suami yang bertanggungjawab.. mudahkan urusannya..

    apa itu tujuan perkahwinan?
    ia adalah suatu ibadah dan bagi mendapatkan keredhaan Allah swt..
    semoga kita semua di bawah rahmatNya....

    ReplyDelete