Tuesday, July 27, 2010

I'm back ..

Salam,
5 days already passed and alhamdulilah Dzara already recovered her flu :)
ermmm this weekend mmg merupakan minggu yang paling mencabar dlm sejarah hidup sy since menjadi mama nih...Ini baru anak 2, itu pun dah mcm org giler saya di buatnye..mmg mencabar keimanan betul la huhuhu...ngan pelbagai ragam especially si Muqri yang dah semakin membesar nih...kebetulan plak asben saya terpakse pulang ke kelantan pada hari jumaat tu jugak disebabkan pemergian abang ipar saya ke rahmatullah :( doctor telah mengklasifikasi kan kematiannye itu sebagai sudden death maybe di sebabkan oleh masalah jantung...masa asben saya mule2 bagitahu pasal berite tuh saya mmg agak terkejut sebab setahu saya dia mmg seorg yang sihat walafiat...tu la kan, Allah boleh menarik nyawa kite tu bile2 masa aje kan..

Okla berbalik smule pada condition saya last week ketika menjaga anak2 24hrs kat umah tuh.
hmmmm dah la asben takde, so mmg anak2 hanye melihat muke saya sorang jek kat umah tuh...mama, Tv, mama, Tv hahahha...mmg kesian giler kat budak2 nih...since kiteorg kene quarantine so saya mmg tak bercadang langsung nak bawak budak2 nih keluar umah even nak main kat playbground kat bwh umah tuh...kesian, kesian...sejak asben sy kuar umah pada malam tu sy mmg tak bukak langsung pintu depan tu sebab takut muqri ajak mamanye nih keluar bermain kat luar...(hehehe, agak kejam gak kan saya nih :p) so saya pun terpakse la mengikut sahaje kehendak muqri asalkan dapat lupekan "playground" yang sentiase bermain kat pemikiran dia tu hehehe...so seperti biase la hari2 yang saya lalui penuh ngan sad and happy things...saya menjadi sad bile muqri taknak dgr cakap saya n slalu membuli dzara..boleh dikatakan hampir setiap hari sy akan memarahi muqri huhuhuh..tapi bile dah marah rase menyesal la plak :( ye la muqri still kecik lagi and maybe dia tak tahu pun yang ape yang dia buat tu ade lah satu kesalahan..maybe itu ade lah cara dia untuk berinteraksi ngan adik dia kan??hmmmm mmg after marah muqri tu saya berasa sgt menyesal and bersalah tapi disebabkan sy nih susah nak control kemarahan saya tuh akhirnye mmg terlepas gak la ... "Maafkan mama muqri. Lepas nih mama akan cube mengkontrol tahap kemarahan mama nih ok" huhuhuhu..."Mama so sorry :("

Mmg boleh dikatakan waktu siang saya dipenuhi ngan pelbagai aktiviti hahaha..yang paling banyak ialah memvacum umah :) Biasenye saya hanye vacum umah waktu weekend jek itupun seminggu sekali jek tapi bile dah duk kat umah ngan anak2 nih ade jek mende yang kene vacum..actually boleh jek sapu tapi rasenye vacum lagik effective kot..lepas siap jek vacum mesti ade jek sisa2 mknan especially kopok yang jatuh kat lantai tuh..saya nih biasenye takde la strict sgt ngan mende2 camni tapi skrg nih dzara dah lasak and suke mengutip so mende2 camnih kene la jaga kot..budak2 nih nmpknye mende yang menarik perhatian konpem akan di masukkan ke dalam mulut tu huhuhu...kalu dulu2 muqri sgt takut bile sy start memvacum umah nih, maybe disebabkan bunyi vacum yang agak kuat tu kot..tapi skrg nih toksah cakap la, pantang saya vacum sket mesti dia pun sibuk gak nak memvacum...yang paling bestnye tgh2 kite vacum tuh dia boleh lari and gie off vacum tuh..kite nak marah pun tak jadik sebab nmpk dia happy buat mcm tuh hahaha..so kite pun layan je la :))

Sepanjang saya menjaga budak2 ni sorang diri ( 3 hari kay without my asben di sisi) pelbagai perkara yang terlintas kat pemikiran saya nih. Antaranye ialah mcm mana la all the single mothers out there boleh menjaga and mendidik anak2 diaorg nih tanpe bantuan si suami di sisi mereka? Tak stress ke diaorg nih? Tak penat ke diaorg jaga anak sorang2 eh? Saya yang ditinggalkan utk 3 hari nih pun rase mcm stress tahap ape ntah and mmg tak sabar2 menunggu kepulangan asben di sisi..at least kalu asben ade boleh gak la saya berehat sket2 and saya rase bile suami ade bersama, tahap kemarahan saya masih dapat di kontrol huhuhu...ermmmm saya rase saya mmg salute la kat single2 mothers nih sebab diaorg dapat mendidik anak2 sorang diri...

Hmmmm..setelah melalui pengalaman menjaga anak sorang2 nih, ade banyak mende yang saya rase saya perlu improve. Saya rase saya banyak buat silap dlm mendidik anak saya sendiri and saya sgt2 berharap saya dapat memperbaiki keadaan nih :) Yang paling utama sekali ialah saya mesti belajar utk mengawal kemarahan saya dan selain nye hanya boleh di buat jika saya dapat mengatasi "kemarahan" ini dahulu...Okla saya berharap untuk menjadi mama yang terbaek utk anak2 saya :) Semoga Allah mempermudahkan segala urusan saya selepas ini ..AMIN...

**tibe2 miss kat muqri and dzara :(

No comments:

Post a Comment